Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Zdolny pierwszaczek

Zdolny pierwszaczek

 

kl. I - prowadzący Jolanta Anusz                                

 

"ZDOLNY PIERWSZACZEK”
Program został opracowany do prowadzenia zajęć rozwijających zainteresowania w klasie I w roku
szkolnym 2023/2024 w czasie jednej godziny tygodniowo.
Cele programu
Ogólne:
1. Podnoszenie poziomu czytelnictwa wśród dzieci.
2. Zainteresowanie zbiorami biblioteki szkolnej i klasyką dziecięcej literatury polskiej i
obcej.
3. Tworzenie skojarzenia czytania z przyjemnością i poczuciem myślenia.
4. Stymulowanie rozwoju emocjonalnego.
5. Przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych.
6. Kształtowanie nawyku czytania na całe życie.
7. Rozwijanie i wzbogacanie języka dziecka.
8. Rozbudzanie wyobraźni i aktywności intelektualnej.
9. Nauka szacunku do książę.
10. Rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań matematyką;
11. Poszerzanie wiedzy matematycznej ucznia;
12. Pokazanie użyteczności matematyki w otaczającym środowisku,
13. Wdrażanie ucznia do samodzielnej pracy nad zagadnieniami matematycznymi.
Szczegółowe:
1. Określanie nastrojów utworów.
2. Wyrażanie przez dziecko słowami swoich odczuć na temat bohaterów, ich zachowania,
wyodrębnianie zdarzeń oraz określanie miejsca, nastroju.
3. Wiązanie treści utworu z doświadczeniami i przeżyciami dziecka.
4. Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego.
5. Czyta ze zrozumieniem proste zadania matematyczne;
6. Potrafi się skupić na wykonywanym zadaniu;
7. Przelicza w zakresie 20;
8. Dodaje i odejmuje w zakresie 20;
9. Podejmuje próby rozwiązywania zadań tekstowych;
10. Odróżnia strony prawa/lewa;
11. Zna położenie przedmiotów w przestrzeni;
12. Wykonuje proste obliczenia zegarowe, pieniężne, wagowe, kalendarzowe;
13. Rozpoznaje podane figury geometryczne;
Treści:
- słuchanie wybranych utworów,
- swobodne wypowiedzi na tematy słuchanych utworów,

- omawianie treści przeczytanych tekstów,
- nauka fragmentów bajek, baśni i wierszy na pamięć,
- dyskusja na temat charakterystycznych cech bohaterów,
- doskonalenie pamięci, zdolności kojarzenia, czytania ze zrozumieniem,
umiejętności skupienia wypowiedzi na temat ilustracji,
- formułowanie pytań i odpowiedzi na podstawie tekstu
- poszukiwanie informacji o znanych autorach książek dla dzieci,
- inscenizacja niektórych fragmentów baśni lub bajek,
- ekspresja plastyczna utworów literackich,
- dobór właściwych podpisów do ilustracji,
- układanie historyjki obrazkowej,
- dopasowywanie tytułów do ilustracji,
- malowanie ilustracji do książek,
- tworzenie scenek rodzajowych,
- lepienie z plasteliny,
- zabawy ruchowe,
- prace manualne – naklejanie, wycinanie, kolorowani
Metody pracy:
metody aktywizujące:
- gry i zabawy matematyczne,
- rebusy, zagadki matematyczne i logiczne, krzyżówki, logogryfy,
- burza mózgów,
- dyskusja,
- eksperyment,
- przyspieszonego uczenia poprzez tworzenie łańcucha skojarzeń,
metoda problemowa
- rozwiązywanie zagadek matematycznych, logicznych i rysunkowych,
- analizowanie i rozwiązywanie zadań o podwyższonym stopniu trudności,
zadań z nadmiarem lub niedoborem danych,
- rozwiązywanie zadań zawierających nowe problemy, wymagających poszukiwania
potrzebnych wiadomości.
Tematyka zajęć:
1. "Co widzisz na obrazku?" - zabawy dydaktyczne - opowiadanie zapamiętanych treści oglądanego przez
krótki czas obrazka.
2. "Dokończ bajkę" - tworzenie własnych zakończeń opowiadań z uzasadnieniem.
3. "Moja rodzina" - tworzenie drzewa genealogicznego swojej rodziny wg schematu, formułowanie
dłuższych wypowiedzi wielozdaniowych.
4. "Jesień" -wyrażanie swobodnej ekspresji ruchowej i plastycznej przy muzyce instrumentalnej
A.Vivaldiego
5. "Prawda czy fałsz" - odróżnianie zdań prawdziwych od nieprawdziwych - zabawy logiczne polegające
na ocenie i używaniu określeń: prawda - fałsz.
6. "Kompozycja z figur" - układanie i rysowanie kompozycji szeregowych o powtarzającym się rytmie z
uwzględnieniem różnorodnych form, figur i kształtów.
7. 21 grudzień - najdłuższa noc - zabawa z przysłowiem "Na Nowy Rok przybywa dnia na barani skok"
8. "Skrętacze języka" - zabawy słowne, próby pokonywania trudności językowych przy bardziej
skomplikowanych wypowiedziach.
-9."Układamy historyjki" - tworzenie i rysowanie własnych historyjek obrazkowych - nadawanie tytułów
obrazkom, przepisywanie z pamięci i ze słuchu krótkich wyrazów.
10. "Karnawałowy bal" - zabawy z elementami pantomimy, tworzenie przebrań z kolorowych bibułek.
11. Gra matematyczna „Jaki to dzień tygodnia”
12."Poznajemy zegar" - próby odczytywania na zegarze tarczowym pełnych godzin - wykonanie zegara z
tektury i korka.
13."Kostka do gry" - wykonanie figury geometrycznej przestrzennej z kartonu, poznanie innych figur
przestrzennych ( kula, stożek)

14. "Krzyżówki" - rozwiązywanie krzyżówek literowo - obrazkowych, ćwiczenia w pisaniu.
15."Instrumenty perkusyjne" - samodzielne wykonywanie prostych instrumentów perkusyjnych z
wykorzystaniem różnorodnych materiałów i układanie akompaniamentu perkusyjnego do wierszy i
piosenek.
16. "Eksperymentujemy i badamy" - poznanie zjawiska przewodnictwa cieplnego materiałów 17.
poszukiwanie dobrych i złych przewodników.
18. "Nasza Galaktyka" - poznanie nazw planet układu słonecznego i roli Słońca.
19. "To też książki" - poznanie różnego rodzaju książek i ich znaczenia w życiu człowieka (encyklopedie,
słowniki, informatory, przewodniki)
20. "Już czytam" - samodzielne czytanie książek z małą ilością tekstu, układanie prostych zdań z
rozsypanek wyrazowych.
21. "Poznajemy globus i mapę" - odnajdywanie na globusie i mapie kontynentów, mórz i oceanów i ich
nazywanie, zapoznanie z legendą i symbolami mapy.
22. Gra matematyczna „To mi nie pasujwe”
23. "Klamerkowe stonogi" - przeliczanie w zakresie 100 systemem dziesiątkowym.
24. "Zwyczaje świąteczne" - poznanie i porównywanie strojów i zwyczajów w różnych regionach Polski,
odnajdywanie tych regionów na mapie Polski.
25. "Czytam coraz lepiej" - czytanie ze zrozumieniem tekstów o wyższym stopniu trudności - dobieranie
ilustracji do tekstu, uzupełnianie luk w tekście.
26."Układamy bajki" - układanie własnych bajek i komiksów, ilustrowanie ich grą na instrumentach
perkusyjnych.
27. "Zadania matematyczne" - układanie prostych opowiadań matematycznych do podanej formuły
matematycznej. Próby stawiania pytań.
28. „Drzewko” – tworzenie różnych układów rąk na kartonie:
 dorysowywanie pnia i zamalowywanie go palcami
 ozdabianie listkami z papieru kolorowego, doklejanie do korony drzewa
 ozdabianie leśnymi, zasuszonymi materiałami wg własnych pomysłów.
29."Poznaję sztukę" - oglądanie albumów dzieł plastycznych znanych twórców i tworzenie własnych
albumów tematycznych.
30. "Tworzenie własnych zagadek, rebusów, wierszy i piosenek" - próby samodzielnego ich zapisywania.
31. "Już piszę sam" - pisanie liter, zdań w liniaturze na kartkach zeszytu, stosowanie zasad poprawnej
pisowni (wyrazy z ó, rz, ż)
Proponowane działania w ramach realizacji programu
 udział w konkursach
 Przygotowywanie dekoracji, gazetek tematycznych
 Organizacja wystaw, przeglądów prac

Data dodania: 2019-10-11 11:13:57
Data edycji: 2024-02-08 11:00:25
Ilość wyświetleń: 2778

Uczymy się dla życia, nie dla szkoły

Seneka Młodszy
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Logo Facebook
Facebook