Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Jak się uczą uczniowie naszej szkoły w domu ;)

Jak się uczą uczniowie naszej szkoły w domu ;)

Zdalne nauczanie

 

Jak się uczą uczniowie naszej szkoły w domu

 

Kształcenie z wykorzystaniem metod i technik na odległość  oznacza wykorzystanie w procesie edukacji wszelkich dostępnych środków komunikacji, które nie wymagają osobistego kontaktu ucznia z nauczycielem, a także możliwość skorzystania z materiałów edukacyjnych wskazanych przez nauczyciela.

 

Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość to zajęcia, które:

  • mogą być realizowane z wykorzystaniem materiałów w postaci elektronicznej
  • mogą być realizowane w inny sposób wskazany przez nauczyciela.

 

Ważne!

Nauczaniem zdalnym nie jest tylko nauka w trybie on-line, czy tzw. wideo lekcje!

Uczniowie mogą przesyłać drogą elektroniczną odrobione prace domowe (w postaci skanów lub plików), a jeśli nie mają możliwości skorzystania z Internetu to również telefonicznie mogą porozumiewać się z nauczycielem.

 

Nauczanie zdalne może więc mieć różną formę, musi jednak uwzględniać możliwości (psychofizyczne i techniczne) wszystkich uczestników tego procesu, czyli szkoły (nauczycieli) oraz uczniów (i ich rodziców).

Należy pamiętać o zasadzie równego dostępu i równego traktowania!

Ważniejsza od wybranej formy nauczania jest możliwość zrealizowania celu nauczania, przy zachowaniu bezpieczeństwa wszystkich stron.

Nie chodzi tylko o bezpieczeństwo fizyczne, związane ze stanem zagrożenia epidemiologicznego, ale także o zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem.

 

 

Przykłady dobrego funkcjonowania zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość z informacji otrzymanych od rodziców i uczniów :

  • Dzieci uczą się w domach, pod kierunkiem nauczycieli (np. wiadomości/ogłoszenia w dzienniku elektronicznym, skype, poprzez e-mail, smsy) korzystając z podręczników, ćwiczeń, kart pracy, płyt, materiałów dostępnych na platformach edukacyjnych.
  • Dzieci wykonują zadane prace domowe i odsyłają je nauczycielom.
  • Dzieci mają czas na efektywną naukę indywidualną i na odpoczynek.
  • Realizujemy tematy oraz zadania na bieżąco .

 

Warto pamiętać, że:

logowanie, przesyłanie, generowanie postaci elektronicznej to dla uczniów dodatkowy czas poświęcony na naukę.

 

Uczniowie

  1. Samodzielnie (np. przez e-dziennik) lub z pomocą rodziców nawiązują kontakt
  2. z wychowawcą i nauczycielami.
  3. W zależności od wieku i stopnia samodzielności w korzystaniu z narzędzi do kontaktu zdalnego - organizują naukę własną w domu.
  4. Najlepsze efekty daje praca systematyczna!
  5. Wszelkie wątpliwości co do formy, trybu czy treści nauczania uczniowie na bieżąco zgłaszają nauczycielom (samodzielnie lub prosząc o pośrednictwo rodziców).
  6. Czasu spędzonego przy komputerze nie należy niepotrzebnie przedłużać. Przerwy, nawet krótkie są obowiązkowe!
  7. Należy przestrzegać zasad bezpieczeństwa w pracy z komputerem
    i w Internecie.
  8. Należy pamiętać o etykiecie językowej i kulturze w komunikacji
    z nauczycielami (zwroty grzecznościowe mile widziane!).

Rodzicu

  • należy zachęcać dzieci do samodzielnej pracy,
  • warto być w kontakcie z wychowawcą i nauczycielami,
  •  korzystać  regularnie z dziennika elektronicznego, sprawdzać stronę internetową szkoły,
  •  w  miarę możliwości wspierać (ale nie wyręczać!) dzieci w wykonywaniu zadanych prac.

Czas, w którym dziecko nie chodzi do szkoły, wykorzystaj z pożytkiem dla dziecka. Pozwól, by stało się ono bardziej samodzielne, lepiej zorganizowane, odpowiedzialne. Pobyt w domu stwarza dodatkowe możliwości wykorzystania czasu na rozmowy z dziećmi na interesujące je tematy. W ten sposób wzbogacasz ich słownictwo i wiedzę o świecie.

Próbuj włączać dzieci w możliwe do wykonania na ich poziomie wszelkie prace domowe, których przebieg można wzbogacać np. o aspekty matematyczne (obliczanie kalorii produktów użytych do wykonania ciasta, ważenie, odmierzanie, odliczanie), o aspekty związane z ochroną środowiska (np. segregacja śmieci i rozmowa o tym procesie) czy aspekty związane z rozumieniem własnych emocji (np. podczas gier planszowych doświadczanie radości zwycięstwa czy akceptowania przegranej).

 

Data dodania: 2020-03-30 11:35:53
Data edycji: 2020-03-30 17:42:08
Ilość wyświetleń: 821

Uczymy się dla życia, nie dla szkoły

Seneka Młodszy
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Logo Facebook
Facebook